HISTORIE

2012

Koret er grundlagt i 2012 på baggrund af et ønske om udvidelse af børneaktiviteterne i Sorø Klosterkirke fra Sorø Menighedsråd. Organist Merethe Køhl Hansen afsøgte derfor forskellige muligheder lokalt og kom i samarbejde med Solveig Bjergkvist, organist i Pedersborg Kirke, frem til at det var et drenge- og mandskor vi manglede i Sorø.

Det bakkede Sorø Menighedsråd og de øvrige medarbejdere ved Sorø Klosterkirke 100 % op om og i januar 2012 blev 1. hold korskoledrenge startet op.
I august 2012 blev korskolen rykket op i drengekoret, et nyt hold korskoledrenge begyndte og et mandskor blev oprettet.

Derudover blev der oprettet tilbud til drenge- og mandskoret om solosang, hvor sangpædagog Louise Pape blev ansat.

Drengekoret sang for første gang til koncert d. 25 marts 2012 ved kortræf i Sorø klosterkirke. I efteråret 2012 sang de sammen med mandskoret ved Ingemanns selskabets efterårsmøde på Sorø Akademi.

2013

Året 2013 var starten på en lang række af koncerter, som vi kom til, at udføre gennem årene – i året 2013 sang vi til vores første bryllup i Sct. Peders Kirke i Slagelse og vores første koncert ude af huset.

Der blev tildelt små solopartier til sangerne. Og som det fremgår af billederne var vores fremtidige kortøj ikke endnu indkøbt og blevet en realitet.

2014

Året 2014 her så det hyggelige værkstedskoncert koncept lyset – her har sangerne i koret mulighed for, at overfor et publikum, at vise, hvad de individuelt arbejder med i Sangpædagog Louise Pape’s timer.

Det var også året, hvor alt omkring korets kortøj blev en del af hverdagen i koret. Det var også året, hvor vi foretog vores første korrejse til udlandet. Turen gik til Christianslyst og Flensburg i Tyskland, hvor vi blandt andet sang i Helligåndskirken i Flensburg og Marienkirche i Grundhoff.

Det blev en tur med megen hygge, sang og spirende kammeratskaber og hvor Støtteforeningen fik mange flere værktøjer at arbejde videre med – med hensyn til, at skabe den helt rigtige opbygning af en succesfuld tur for alle – både medhjælpere, kortøjsudvalg, dirigent og sangere. På vejen hjem lagde vi turen forbi Danfoss Universe, hvilket også var en stor succes og ikke mindst oplevelse.

TYSKLAND 2014

2015

Året 2015 Det bliver et år med rigtig mange oplevelser i form af koncerter, værkstedskoncerter og en korweekend i Sorø Sognegård med viden-mæssige oplevelser rundt i Sorø By.

Der blev afviklet 3 værkstedskoncerter i året med stor publikum tilslutning og koncerterne blev bl.a. afholdt i Reersø kirke, Tersløse kirke, Nytårskoncert i Lions Club, Soderup kirke, Ruds Vedby kirke mm og en del koncerter i Sorø Klosterkirke, så det kom til, at give koret og dem omkring koret en hel del mere erfaring – et meget spændende musikalsk år.

De mange dejlig koncerter, fondsansøgninger og oprettelse af støttemedlemmer mv blev tillige medvirkende til, at vi kunne lægge grunden til vores korrejse til Paris i marts 2016

FRANKRIG 2016

ENGLAND 2017

BORNHOLM 2018

BERLIN-PRAG 2019

10 ÅRS JUBILÆUMSKONCERT

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen